Fritids v13

I måndags kunde man kolla på en film från Astrid Lindgren som ingen tidigare hade sett, Hoppa högst. Eleverna reflekterade över att Astrid Lindgren ofta skrivit om personer som hoppar från tak, och att man kunde se att filmen var från förr när de var i skolan.
Ur läroplan: Inspirera till nya upptäckter.

Denna veckan har vi satsat lite mer på det digitala som är en del av läroplanen även för fritids.
På tisdagen kunde man göra en film i Creaza, där man gör korta tecknade berättelser på sin iPad. Eleverna tyckte att de lärt sig ett nytt sätt att berätta en historia.
Ur läroplan: Ge eleverna möjlighet att skapa och uttrycka sig genom estetiska uttrycksformer.

Dagen efter fanns det möjlighet att göra film i iMovie. Det blev 3 grupper med elever som skrev manus till varsin saga av Astrid Lindgren, sedan fick de filma olika klipp/scener av detta. Som avslut redigerade de klippen så det blev till en kort film. De fick prova att klippa bort delar av klippen som inte skulle vara med, lägga in musik, välja en titel till sin film och lägga in som text osv.
Ur läroplan: Bidra till att utveckla elevernas intresse och kunskaper för teknik.

Igår fick man göra figurer av naturmaterial, det blev både djur och påskägg. Eleverna var väldigt initiativrika och kreativa.

Idag kunde man lyssna på sagor från förr och rita en målarbild med jättar eller troll. Det var spännande och uppskattades mycket.

Nästa vecka är det ju påsklov, då tänkte vi ha en cykeldag på onsdagen. Då får man ta med någonting på hjul och hjälm.

Trevlig helg önskar vi på fritids!