3:ans veckobrev, v, 13

Veckans grej denna vecka var Påskön. Vi har lärt oss att ön är känd för sina många och stora stenstatyer och att ön ligger i Stilla havet väster om Sydamerika.

På engelskan har vi haft glosförhör och tränat på olika grammatikövningar på Engelskaportalen. Eleverna har också läst korta böcker på engelska med tydlig handling och bilder som förstärker texten för att öva läsflyt och uttal.

I matten har vi fortsatt med nationella prov och arbetat vidare i Singma med kapitlet om bråk.

Då jag varit sjuk några dagar denna vecka har övrig personal på skolan hjälpts åt att ha hand om klassen. De har bland annat jobbat med påskhögtiden på olika vis genom läsförståelseuppgifter, korsord och påsk-mandalas. I onsdags avnjöt vi ett smarrigt påskbord tillsammans.

I NO har eleverna skrivit en faktatext om ett valfritt djur utifrån en sexfältare. Värdegrundspasset denna vecka höll Camilla i. Eleverna fick lyssna till en dilemmaberättelse, ”Gnissel vid toaletterna” och diskutera hur personerna i berättelsen hade kunnat agerat annorlunda för att berättelsen skulle kunnat ta en annan vändning. Era barn har mycket kloka tankar.

Nu har samtliga elever i klassen hållit i torsdagsidrotten. Tesan är imponerad av hur fint barnen skött aktiviteterna och vilket ansvar samtliga tagit.

Veckan avslutades med vår- och påskpyssel i de olika klassrummen. Kanske har barnen med sig något hem att hänga i påskriset 🙂

Mån: Annandag påsk

Tis:

Ons: Idrott

Tor: Idrott

Fre:

Önskar er en glad påsk! /Maja