F-klassens veckobrev v: 13

I dag var det Kevins sista dag i vår klass. Vi önskar dig lycka till på din nya skola, vi kommer att sakna dig.

Denna vecka har vi, trots det dåliga vädret, börjat lite smått med att arbeta med årstiden våren. Eleverna fick klura lite på vad som är speciellt för årstiden och sedan skrev vi  tillsammans en ”main map”. Eleverna kom på att det blev varmare, lite ljusare och att det kom blommor och knoppar. Sen tittade vi på en film om våren och  fyllde  på vår ”main map” med nya saker som vi lärt oss bl.a. snödroppe, krokus, påsk. Vi kommer att jobba vidare med detta efter lovet.

Veckans bokstav har varit Cc och eleverna har fått komma på olika ord som har bokstavsljudet c eller k fast stavas med c. De kom på att coca cola, Camilla och Clara lät som k medan cirkus, cirkel och cykel läst som c. Lite klurigt men de flesta eleverna förstod skillnaden. Veckan efter lovet tar vi en paus med läxan, eftersom det är en kort vecka och vi kommer att ha lite annat för oss.

På idrotten lekte vi vem tar, kortleken och en ny lek som heter killerboll. Den är lite svår, men eleverna tyckte att den var rolig. Be gärna att de förklarar den leken för er.

På matten i onsdags spelade vi ett påskspel där eleverna fick träna på siffra –  mängd och sitt korttids minne. Nu pryder påskäggen väggen i klassrummet.

I går sjöng vi in våren och påsken tillsammans med Jannice och åk:1. Eleverna fick bl.a. lära sig Lilla fru katt och Var bor du lilla kyckling. Vi gillar verkligen att jobba tillsammans med 1:an.

I dag har vi haft en gemensam påskpysseldag med alla elever på skolan. Eleverna fick välja på olika sorters vår och påskpyssel.

Torsdagen den 13 april ska vi på en aktivitetsförmiddag på Ikea museum. Vi ser verkligen fram emot det.

Nästa vecka är det påsklov, så vi ses igen tisdagen den 11 april.

V: 15

Måndag: Annandag påsk

Tisdag: Idrott

Onsdag:

Torsdag: Ikea museum

Fredag:

Hoppas ni får en fin påsk!!

Tesan, Camilla och Matilda

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.