3:ans veckobrev, v. 12

Nu i takt med att våren är på ingång håller 3:an av tradition i rastaktiviteten en förmiddag i veckan. Denna vecka blev det dragkamp på fotbollsplanen på initiativ av Erik och Noa E. Halva skolan hängde på, kul!

Veckans grej denna vecka var ”Rocka sockorna”. Vi har lärt oss om varför internationella Downs syndrom-dagen/Rocka sockorna-dagen infaller just den 21/3 och pratat om allas lika värde och finheten i att vara olika. Eleverna har gjort bokmärken och mandalas i Rocka-sockorna-anda.

I matten har vi arbetat med bråktal på olika vis. Vi har jämfört och storleksordnat bråk och spelat ett bråk-bingo. På den praktiska matten med tvåan idag jobbade vi vidare med rutnät och spelade spelet ”Hitta krysset” i lärpar. Eleverna fick också klura på olika uträkningar med våra fyra räknesätt som ger svaret 18 (9*2, 15+3, 30-12, 36/2 osv).

På musiken med Jannice blev det rytmik med klaves och trumpinnar. Eleverna tränade på att spela i takt och lärde sig fjärdedelar, åttondelar och hur en paus ser ut på musikspråk.

På idrotten med Diös treor i onsdags stod kedjetagen och kinesiska muren på schemat. Torsdagsidrotten bestod av gladiatorerna, toatagen och killerboll. Jag vill påminna er vårdnadshavare om att se till så att era barn inte har med sig tvål, lotion och/eller bodyspray med stark doft till idrotten då det finns allergiker att ta hänsyn till.

Denna veckas värdegrundspass utgick ifrån ett fiktivt fall där det ”gnisslade” mellan eleverna i hallen. Vi diskuterade fallet ur de olika inblandade barnens perspektiv och eleverna fick sedan i mindre grupper spåna på hur berättelsen kunnat ta en annan vändning. Vi  tittade också på ”Kompisverkstan -Hur man är en bra kompis” och enades i mindre grupper  om 5 kompisverktyg att använda i klassen för en trivsam skoldag där alla elever inkluderas.

Mån: Ta med glosboken. Ledtråd veckans grej: Högtidsö.

Tis:

Ons: Idrott

Tor: Idrott. Läsläxa + läxa i stavning och grammatik (röd mapp med till skolan).

Fre: Påsk/vårpyssel

Önskar er en fin helg! /Maja