1:ans veckobrev v.12

I tisdags pratade vi om varför vi ”rockar sockorna” den 21/3. Vi tittade på en film där Max, som har Down syndrom, berättade om att han har en extra kromosom och att kromosomparen ser ut som ett par sockar.

På svenskan har vi arbetat med berättande text i Läsresan. De fick träna på att skriva till 3 bilder och vi pratade om vikten av att  meningarna hamnade i rätt tidsföljd. Många tyckte att det var svårt att hitta på meningar till bilderna så vi fortsatte att träna på detta i grupp. De fick då ett antal bilder som de skulle skriva en berättelse till och när de arbetade tillsammans var det mycket lättare.

Igår eftermiddag avslutade eleverna dagen med spelhåla tillsammans med Johan.

På solen höll Jannice i en aktivitet där eleverna fick måla med fötterna. Kul och lite svårt!

Idag tränade eleverna på att spela claves till musik och de visade upp vad de lärt sig för mig. Väldigt duktiga!

Vårt projekt tillsammans med Linnéuniversitetet är nu avslutat och i onsdags lämnade vi över allt material som eleverna arbetat med. De har varit så motiverade och positiva vid varje arbetstillfälle. De har även tyckt att det har varit kul att få lära känna Martin och Peter som varit hos oss. Vilka härliga elever vi har!

v.13

Mån: