F-klassens veckobrev v: 11

I måndags och i tisdags var jag sjuk och missade tyvärr föreställningen Skogen som eleverna var på i Folkets hus i Älmhult. Föreställningen handlade om ett barn som gick vilse i en skog och möter där en skugga av sig själv. Eleverna tyckte att föreställningen var bra men lite läskig. Fredagen den 24 mars kommer regionteatern till oss för en workshop om föreställningen.

Veckans bokstav har varit Gg och eleverna har som vanligt tränat på att skriva ord som börjar på G, tränat på hur bokstaven Gg skrivs och hur bokstavsljudet är, att lilla g ”går ner i källaren” och en ny text samt nytt djur som flyttar in i Sagoskogen. Nästa veckas bokstav är:Ff och ledtråden till veckans grej är Färgrikt krut på nyårsafton.

I går hade vi No och temat hållbar utveckling igen, vi fortsatte med att titta på en film om vad som händer med allt vi sorterar. Denna vecka fick vi lära oss mer om aluminiumburkar och tidningar. Efter filmen spelade vi ett analogt spel från Håll Sverige rent.

I måndags hade vi ett avslappningspass och målade fina mandala till lugn musik. Eleverna gillar verkligen att göra detta. Det är lugnt och skönt i klassrummet och eleverna småpratar med varandra.

Svaret på veckans grej var godis. Vi lärde oss vad de olika färgerna i godis kommer ifrån och vad som kan hända om man äter för mycket godis. På bilden gjorde vi glasstrutar i fina färger.

STORT TACK!! till Emilia för all hjälp och inspiration under dina praktikveckor hos oss.

På tisdag ska vi åka till biblioteket i Älmhult och träffa Carl von Linné. Det ser vi verkligen fram emot. Ingen idrott denna dag.

Måndag:

Tisdag: Besöka Älmhults bibliotek

Onsdag:

Torsdag: Läxa

Fredag: Veckans grej

Trevlig helg!!

Tesan, Matilda och Camilla

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.