3:ans veckobrev, v. 11

I svenskan har eleverna läst en fantasiberättelse om ”Max och den magiska penseln”. Därefter sammanfattade de berättelsen skriftligt i lärpar för att sedan arbeta med läsförståelsefrågor till texten.

Bilduppgiften denna vecka har också gått i penselns tecken. Som introduktion läste vi om konstnären Vincent van Gogh. Eleverna fick ta del av en PowerPoint om hans liv och konst för att sedan själva försöka måla en kopia av hans verk ”Solrosor”.

Veckans grej denna vecka var Känguru. Vi lärde oss bland annat att den kan hoppa hela 9m i ett skutt!

Som uppstart till de nationella proven har eleverna gjort en självskattning i svenska och matte. Vi har också genomfört ett par delprov, däribland ett muntligt i svenska då eleverna i grupper om 3–4 samtalade, skrev och ritade utifrån en naturbild.

I engelskan har eleverna gjort en hörövning kallad ”Where are they” som testar förmågan att lyssna och förstå tydligt och enkelt tal i form av korta samtal/dialoger. Vi har också arbetar vidare med läromedlet Magic och lyssnat på en dialog när huvudpersonerna Jennie och Jack checkar in på ”The Great Tower hotel” där de ska söka upp en trollkarl som har den magiska nyckeln.

I  onsdags hade vi ett värdegrundspass och arbetade kring positiva vänskapsrelationer. Vi utgick ifrån en dilemmaberättelse + tillhörande bild ur boken ”Gnissel i klassen” som låg till grund för efterföljande samtal och diskussion.

På idrottslektionen i torsdags spelade eleverna Minutboll. Aktiviteten hölls av Molly, Elsa och Melker som alla tre gjorde en god insats👏 Under musiken med Jannice i tisdags spelade eleverna olika rytmer på klaves. Kul! Några elever har  blivit klara med sina ramar på träsljöden. De blev verkligen fina!

Som högläsningsbok läser vi nu Frostbiten -sagan om Isa.

Vecka 12

Mån: Ta med glosboken. Ledtråd veckans grej: Rockar en udda siffra

Tis:

Ons: Idrott

Tor: Idrott. Läsläxa + läxa i stavning och grammatik (röd mapp) med till skolan.

Fre:

Trevlig helg! /Maja