Fritids v 9

Precis som vanligt startade vi veckan med mello. Den här gången var det våra praktikanter Nora och Emilia som höll i aktiviteten och det var många barn som ville vara med och lyssna och rösta. Nästa vecka blir det semifinal för de låtar som barnen röstat vidare i tävlingen.

Vi har startat upp ett nytt tema som handlar om språk och kommunikation och vi kommer främst att fokusera på olika sagor. Den här veckan har vi fördjupat oss i sagor och filmer om Pippi Långstrump. I tisdags tittade vi på ett film-avsnitt där Pippi letar efter en spunk. På torsdagen kunde man sedan få måla hur man tror en spunk kan se ut. Vid mellanmålet har vi börjat läsa boken om när Pippi flyttar in i Villa Villekulla. Intresset för sagan blev mycket större än vi räknade med och barnen lyssnar andäktigt. Det blir även ett bra tillfälle att diskutera olika saker, tex vad är en matros  och kan man verkligen bo själv i ett hus om man är ett barn.

I onsdags höll Emilia i en frågesport om olika sagokaraktärer. Barnen var jätteduktiga och kunde lista ut vilka bilder och musikstycken som tillhörde en viss karaktär. Efter mellanmålet kunde man få vara med och leka Hela havet stormar. Det blev verkligen full fart på barnen och de hade en rolig stund.

Idag har vi varit ute på skolgården och letat efter olika bilder på Pippi Långstrump och hennes vänner. Det var riktigt klurigt att hitta alla åtta bilderna, för de var gömda på svåra ställen. Bokstäverna på bilderna blev tillslut ordet GULDPENG.

Nästa vecka är det studiedag på fredagen 10/3. Glöm inte att uppdatera barnens schema i IST.

Tisdagen den 14/3 har personalen återigen en fortbildning som så många som möjligt ska vara med på. Är det någon som har möjlighet att hämta sitt barn vid tre-tiden är vi oändligt tacksamma!

Trevlig helg önskar personalen på fritids!!