1:ans veckobrev v.9

Vi har haft en riktigt bra vecka där alla verkligen har arbetat på och gjort sitt bästa. Så kul när jag ser hur eleverna utvecklas och lär sig nya saker hela tiden. Efterfrågan på att byta platser har varit stor så det gjorde vi i tisdags. Denna gången lottade vi platserna så vi får ser hur det går.

Vi har fortsatt vårt tema som handlar om vatten. De fick denna gång fundera på vad som händer med en isbit om den läggs i en varm gryta. Vi upptäckte att isbiten smälte och blev till flytande vatten för att sedan bli till vattenånga (gas) när det kokade.

I läsresan har vi arbetat med beskrivande text och eleverna fick skriva en text om bläckfisken. Vi har även tränat stavning och högläsning.

Vi har börjat på ett nytt kapitel i matteboken som handlar om talen mellan 20 och 40. Det har handlar om att räkna till 40 och kunna känna igen och skriva talen upp till 40. Vi har även pratat on tiotal och ental vilket har varit lite svårt. I talet 23, hur många tiotal är det där? Svaret är 2 tiotal men för många har det blivit 20 tiotal. Detta behöver vi fortsätta att arbeta med för att befästa det och så att de förstår vad tiotal innebär.

Idag på musiken tränade eleverna på att hålla takten. Det gjorde de genom att följa musikfötter och genom att följa olika rörelser till musik som de såg på projektorn.

Idag har alla fått hem matteläxa, vissa har fått hem talkort och vissa har fått spel eller räkneuppgift. Vi har inte hunnit spela alla spel denna gång men jag hoppas att ni tillsammans kan klura ut hur ni ska göra.

v.10

Mån: