f-klassens veckobrev v: 9

Äntligen har vi fått veta vad pandan som flyttat in i vårt klassrum heter. I onsdags när Felicity och Eddie skulle dra på vår almanacka så låg där ett brev med fyra små buntar med bokstäver hängande i ett gem bredvid pandan. Vad i hela friden var detta?? Vi satte oss på golvet och läste brevet. I brevet stod det att pandan tackade för alla fina förslag hen hade fått. Och att hen redan hade ett namn. Namnet fanns om man blandade alla bokstäverna på rätt sätt. Eleverna skulle i smågrupper blanda bokstäverna och försöka klura ut vad ordet blev. Om det blev för svårt så fick vi en ledtråd. Eftersom detta är Sveriges smartaste F-klass så behövdes ledtråden såklart inte, alla smågrupper hade klurat ut namnet Bambu och var nöjda med namnet. Men var det en pojke eller en flicka? Vi blev tvungna att skriva ett gemensamt brev och fråga. Nu väntar vi med spänning på ett svar.

På veckans mattepass har vi jobbat vidare med klockans visare och hur klockan ser ut om den visar hel timme. Vi har också fortsatt att jobba med talen upp till hundra. Nästa vecka ska vi jobba med att jämföra antal, dela lika och dubbelt så många.

På No-passet har vi fortsatt med stannfåglar. Vi tittade på en film om några olika stannfåglar och sedan fick eleverna måla färdigt fåglarna de började på veckan innan lovet.

Svaret på veckans grej var älgen och eleverna fick bl.a. lära sig att det är bara älgtjuren som har horn och hur älgens bajs ser ut. Nästa veckas bokstav är Bb. Kom ihåg läxan till torsdag.

I dag har vår praktikant Emilia gjort blommor med en teknik där man gör ett färgtryck med toappappersrullar. Så fina!

Nästa vecka är det studiedag på fredag och då är skolan stängd, men fritids är öppet som vanligt.

V: 10

Måndag:

Tisdag: Idrott

Onsdag:

Torsdag: Läxa

Fredag: Studiedag

Ha en fin helg!☀️

Tesan, Camilla och Matilda

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.