2:ans veckobrev v 10

I måndags fick eleverna sin nya mattebok. Första kapitlet handlar om talen upp till 1000. Vi har pratat om hundratal, tiotal och ental och hur mycket siffrona i talet är värda. Till exempel i talet 598 finns det 5 hundratal, alltså är 5:an värd 500. Vi har också jämfört och storleksordnat tal. Det sista vi jobbade med var hur tal ändras om vi ökar eller minskar med ex 10 eller 100.

På bilden gjorde eleverna superfina självporträtt i Minecraftstil.

Tillsammans med 3:orna skrev eleverna en liten återberättande text om sitt sportlov. Vi tränar vidare på att använda olika tidsord ex först, sen, där efter och till sist. Vi har också repeterat stor bokstav och punkt och tränat läsförståelse.

På idrotten denna vecka var det Sol, vind och vatten och sen killerball. Just nu är det 3:orna som turas om att hålla i en lek på idrottslektionerna.

Under SO-lektionerna framöver kommer vi att jobba med religion. I måndags började vi prata om vad religion är och att vi kommer jobba om kristendom, judendom och islam. I veckan har vi bland annat prata om att de tror på en Gud, har en symbol och en helig bok. Vi har också lyssnat på judarnas och kristnas skapelseberättelse. Efteråt fick eleverna rita och skriva om berättelsen.

Vecka 10

Måndag: Veckans grej – katt med tofs

Tisdag:

Onsdag:

Torsdag: Idrott inne (ombyte och handduk). Ta med matteläxa. OBS: Läsläxa– kom ihåg boken och läskortet.

Fredag: Studiedag

Trevlig helg!