3:ans veckobrev, v. 9

Denna vecka har klassen haft ett mycket uppskattat besök av Jessica från Ung Företagsamhet som introducerade oss för ”Se möjligheterna och idéer som gör det möjligt”. Eleverna fick bland annat lära sig mer om begreppen företagare och entreprenör och vilka förmågor som kännetecknar dessa. De fick reda på några svenska uppfinningar och lärde sig innebörden av ordet konkurrent. Vidare fick eleverna gissa vilket företag som låg bakom en viss logga och/eller slogan samt fick en inblick i de globala målen.

Tillsammans med sin axelkompis spånade eleverna på egna uppfinningar utifrån olika ord. Vilka idésprutor era barn är! Vad sägs om en skidstol som man kan ta paus i när man börjar få mjölksyra i benen efter en lång skidtur, en katthögtalare, ett par smartshoes som spelar musik när man promenerar eller varför inte en smartphonegardin? Klassen fick också prova på företagande i dataspelsform genom webbspelet ”Det digitala samhället” som vi kommer arbeta vidare med framöver.

På tekniken tittade vi på ett avsnitt ur ”Typiskt teknik” där vi lärde oss mer om vilken teknik som används hos tandläkaren. Vi har också fortsatt med arbetsområdet om rymden på NO:n och lärt oss att det är jordens rotation kring solen och jordaxelns lutning som gör att vi får våra fyra årstider.  Flera elever har i veckan uppmärksammat det fräcka ljusfenomenet med planeterna Venus och Jupiter som, från oss här på Jorden, ser ut att mötas.

I onsdags var eleverna med på Diö skolas trygghetsfrukost under förmiddagen. Det blev en trevlig stund där eleverna gavs tillfälle att träffa Diös elever men också deras blivande lärare i årskurs 4.

Idrottslektionen i torsdags höll Noah och Kevin i och aktiviteten de planerat var Killerboll. Det gick toppen hälsar Tesan 😊

Mån: Ta med glosboken. Ledtråd veckans grej: katt med tofs

Tis:

Ons: Idrott

Tor: Idrott. Läsläxa + läxa i stavning och grammatik (röd mapp med till skolan)

Fre: Studiedag

Ha en fin helg! /Maja