Fritids v4

Den här veckan startade vi med några filmer från utbildningsradion om små uppfinnare. De handlade om ”Tandborstkatapulten”,  ”Den dansande roboten” och ”Den flytande skumfontänen”.

I tisdags tillverkade vi labyrint-spel av kartonger och sugrör. Det var lite klurigt att komma på en bana som kulan kunde rulla i, men med gemensamma krafter blev de riktigt bra. Barnen tyckte att man tränade sig på att klippa, limma och tänka ut en bra väg till kulan. Ur läroplanen: Byggande och konstruktion med hjälp av olika material.

Klippdockor och pappersflygplan har blivit tillverkade under onsdagen och torsdagen. De som byggde flygplan fick experthjälp av två elever ur klass 3. Man kunde även titta på en instruktionsfilm. Ur läroplanen: Pröva och utveckla idéer och lösa problem genom att samarbeta.

Idag har vi avslutat veckan med att leka dunkgömme med barnen. Det är väldigt uppskattat när vi vuxna är med och leker.

I IST finns det nu ett temporärt schema för sportlovet att fylla i. Sista dagen är 10/2, men fyll gärna i det tidigare om ni redan vet barnets schema.

OBS!! På onsdag har skolan studiedag, men fritids är öppet som vanligt. Tänk på att lägga in ändrade tider i IST redan nu, eller meddela oss via sms/kontaktbok nästa vecka.

Trevlig helg önskar vi på fritids!!