F-klassens veckobrev v: 4

Nu jobbar vi intensivt med att eleverna ska bli språkligt medvetna. På veckans språklekpass har eleverna fått lyssna ut sista ljudet i ord. Vi börjar med elevernas sista ljud i deras namn för att de ska veta vad vi menar. Vi är noggranna med att de skiljer på bokstavens namn och ljud, det är ju ljudet på bokstaven som man skriver och läser. Vi kommer att fortsätta med detta nästa vecka också.

Veckans bokstav har varit Pp och eleverna hade som läxa bl.a. med sig pandor, pepparkaka, pokal och papper. Svaret på veckans grej var pizza och vi fick lära oss vilket land pizzan kommer ifrån. Nästa veckas bokstav är Jj och ledtråden på veckans grej är: Vår hemplanet. På bilden gjorde vi paraplyer utav papper som vi hade klippt i remsor och limmade i ett mönster. Så fina!!

I går hade vi sista passet på tekniken inom detta arbetsområdet och det handlade om glasögonen. Vi tittade på ett avsnitt ur ”Mitt liv som grej” och sedan fick eleverna komma på utvecklingsområden på dagens glasögon. Någon kom på att det kanske vore bra med en inbyggd godisklubba som man kunde äta när man blev sugen på godis och någon kom på att det vore bra med en mikrofon som satt fast i bågen så hördes det högt och bra när man pratade. Nästa vecka jobbar vi med No igen och då kommer vi prata om årstiden vintern och vad djuren gör på vintern.

På veckans idrottslektion lekte vi danstagen och kinesiska muren. Eftersom det har varit några elever borta denna vecka så fick vi vuxna hoppa in och vara med. Roligt tycker eleverna och vi vuxna får både träningsvärk och blir ordentligt svettiga.

Det är viktigt att ni svarar på enkäten från Skolinspektionen som finns i ett tidigare inlägg. Det ger oss en samlad bild över skolans pedagogiska och sociala miljö.

På tisdag ska vi till ishallen och åka skridskor. Se separat inlägg.

V: 5

Måndag:

Tisdag: Ishall.

Onsdag: Studiedag. Skolan är stängd men Fritids är öppet som vanligt.

Torsdag: Läxa.

Fredag: Veckans grej.

Ha en fin helg!!

Tesan, Matilda och Camilla

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.