3:ans veckobrev, v. 4

Veckans grej denna vecka var samer. Inte helt lätt att klura ut men nu vet vi desto mer om detta urfolk. På SO:n i onsdags fortsatte vi med våra vikingabåtar i storm. Eleverna jobbade sedan i par med ett antal påståenden som handlade om järnåldern, handel och vikingar. De turades om att läsa ett påstående i taget för att sedan avgöra om det stämde eller inte och placera påståendet under rätt rubrik (sant eller falskt).

På svenskan har eleverna fortsatt med deras berättelser om ett borttappat eller upphittat djur. De har fått respons på ett första utkast och vi har tillsammans spånat på hur berättelserna kan blir mer ”målande och levande” genom att utveckla bl.a. person- och miljöbeskrivningarna. Vi försökte föreställa oss huvudpersonen genom att blunda och lyssna till personbeskrivningen. Kika gärna in i klassrummet och läs berättelserna vid tillfälle!

För att eleverna ska vara väl förberedda inför de nationella proven har vi tagit oss an några deltester i matten från tidigare år.  Eleverna tränar på att visa sina uträkningar och vi repeterar olika områden tillsammans så att alla känner att de behärskar uppgiftstyperna. Provperioden kommer att pågå mellan vecka 11–20. Vi har också arbetat i matteboken med problemlösning, att kunna lösa textuppgifter kopplat till addition och subtraktion i flera steg. Under den praktiska matten med åk 2 idag spelade vi ”Shoppa loss”, nu på en lite svårare nivå med fler tiotalsövergångar än förra veckan. Vi spelade också ett multiplikationsspel med 9-tärning som tränar 3:an och 6:ans tabell.

Nästa vecka ska 3: orna, på uppdrag av Tesan, få börja hålla i idrottslektionen på torsdagar. De har tillsammans med sin axelkompis planerat en lek/övning som de kommer att presentera och genomföra under detta pass där också 2: orna är med. Eleverna ser fram emot detta mycket och jag tycker de fick ihop bra och informativa planeringar 😊

På musiken med Jannice fick eleverna utifrån en fyrfältare illustrera ett instrument, en känsla, en karaktär och en miljö ur musiksagan ”The snowman”.

På bilden jobbade vi vidare med bildtekniken collage. Eleverna fick skissa ett valfritt föremål på ett A3-papper för att sedan påbörja monteringen av collaget utifrån bitar av tidningar och reklamblad som de klippt ut. Det tog lite längre tid än planerat så vi satsar på att färdigställa collagen under nästa vecka.

Mån: Tjej- och killgrupp (Sara och Johan är med).

Ta med glosboken.

Ledtråd veckans grej: Hög tid

Tis: Skridskoåkning i Diö. Ta med skridskor, hjälm och gärna en liten fika.

Ons: Studiedag

Tor: Idrott (ombyte + handduk). Läsläxa + svenskaläxa. Röd mapp med till skolan.

Fre:

Ha en fin helg! /Maja