2:ans veckobrev v 4

Vi har jobbat klart med kapitlet om längd i veckan. Vi har jobbat med att lösa en del problem där man kan behöva använda multiplikation och division. På matten med 3:an handlade vi denna vecka i en annan ”affär” med nya varor och priser. Den som hamnade närmste en viss summa vann. Vi har också tränat lite på 3:an och 6:ans tabell.

Nu går vi över till att träna öppna utsagor med subtraktion. Det blir lite klurigare så vi tar det i olika steg och pratar om hur man kan tänka för att lösa talen.

På musiken jobbade eleverna vidare med ”The snowman” och de ritade bilder som passade till berättelsen.

Nu har vi jobbat klart om nordisk mytologi, något som många elever tyckt varit spännande och intressant. Vi har lärt oss om guden Freja och jätten Loke, samt lyssnat på berättelsen om när Tors hammare försvann och hur det fick till när gudarna skulle binda Fenrisulven.

Veckans grej handlade om samerna, även här hade eleverna många tankar och frågor. I onsdags lyssnade vi också på samernas skapelseberättelse och eleverna fick rita en bild utifrån vad de hörde.

På svenskan har eleverna jobbat klart med sina berättelser. Det är så roligt att läsa deras olika berättelser och se hur det utvecklas i sitt skrivande. Vi har också pratat om att utveckla texten och berätta mer.

Igår på solen arbetade vi med något som heter Kloka penna. Eleverna fick turas om att säga meningar om en bild som kompisen skulle skriva.

Efter att vi jobbat klart med läsläxan och tankeboken, avslutade vi dagen idag med att spela Med andra ord.

Vecka 5

Måndag: Veckans grej – Hög tid

Tisdag: Skridskor – kom ihåg skridskor, hjälm och liten fika för de som vill.

Onsdag: Studiedag

Torsdag: Idrott inne (ombyte och handduk). Ta med matteläxan.

Fredag: Läsläxa – kom ihåg boken och läskortet.

Trevlig helg!

//Betty & Maria