Fritids v3

I måndags kunde eleverna få tillverka en figur av toarullar. Det fanns många förslag att välja på och de fick själva försöka klura ut hur de skulle göra och vilket material som behövdes. Ur läroplanen: Ge möjlighet att utveckla kreativitet och tilltro till sin egen förmåga.

Under tisdagen byggdes en bilbana ihop. Det krävdes ett bra samarbete av eleverna eftersom det var lite svårt i början. Tillslut blev den klar och den har använts flitigt resten av veckan. Ur läroplanen: Ge eleverna möjlighet att samarbeta och kommunicera med varandra.

I onsdags stod det ”Skapa i trä” på schemat. Det fanns en massa olika bitar av trä som eleverna kunde använda för att skapa sin figur, som de först ritat upp på papper. Till sist fick de även måla den. Ur läroplanen: Utmana eleverna att pröva egna och andras idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling.

Igår påbörjade några elever en Post-it-vägg. Det ska bli en stor mosaiktavla som ska pryda väggen jämte torkskåpen. Tavlan kommer växa i takt med att eleverna ritar sina minitavlor. Kom gärna in och titta! Ur läroplanen: Främja elevernas fantasi och erbjuda en variation av arbetssätt.

Idag har några elever bakat frallor som avnjutits till mellanmålet. Det var roligt att forma och skapa bullarna av degen, och de blev riktigt goda!

Nästa vecka fortsätter temat med att bygga och konstruera. Då kommer vi att använda elevernas förslag för att planera veckans aktiviteter.

Trevlig helg!! Jannice, Matilda, Johan, Camilla och Maria