F-klassens veckobrev v: 3

I onsdags hade det hänt märkliga saker i klassrummet igen. När vi kom in efter förmiddagsrasten så hade någon gjort spår i grus på golvet och på ett bord, rivit ner stolar och kastat runt sittkuddarna i klassrummet. Vem är det som busar med oss igen?? Vi kom fram till att det måste vara ett djur i alla fall. Men hur ska vi få reda på vem det kan vara? Vi kom fram till att vi måste göra en efterlysning och se om någon annan har hört eller sett något. Eleverna delades in två och två och fick sedan skriva på en Ipad en efterlysning tillsammans. Nu hoppas vi på att någon har sett eller hört något mystiskt.

Veckans bokstav har varit Öö och svaret på veckans grej var, som flera redan visste, Ölandsbron. På bilden gjorde vi ödlor som eleverna fick smycka med paljetter. Nästa veckas bokstav är Pp och ledtråden till veckans grej är: Cirkelformad rätt . Kom ihåg att ta med läxan till torsdag.

På veckans matte pass har vi jobbat med geometri. Vi började med att prata om formerna triangel, cirkel, rektangel och kvadrat. Vi pratade också om vad en sida och ett hörn är på en geometrisk figur. Vi tittade på en film med Matilda och Filurerna där vi fick lära oss att känna igen egenskaperna hos de olika geometriska figurerna. I onsdag fortsatte vi att jobba med geometri i olika stationer. På en station fick eleverna måla olika geometriska figurer i samma färg, på en annan station fick eleverna lägga ett pussel och på den sista stationen fick eleverna känna på olika geometriska figurer utan att titta på dem. De skulle sedan plocka fram rätt figur genom att bara känna på dem. Klurigt men väldigt roligt. Nästa vecka fortsätter vi med att jobba med geometri.

I tisdags och i går hade vi teknik igen. I tisdags repeterade vad teknik betyder och olika tekniska prylar. Vi tittade även på en film om plåstret och varför plåstret var en teknisk sak. I går fick eleverna titta på ett nytt avsnitt som handlade om suddgummit. efter avsnittet fick eleverna designa ett eget suddgummi.

På musiken denna och förra veckan har eleverna fått se en musiksaga som heter ”The snowman”, filmen är utan tal och bara med klassisk musik. Eleverna skulle lyssna efter ett speciellt instrument och rita känslan de fick.

V: 4

Måndag:

Tisdag: Idrott

Onsdag:

Torsdag: Läxa

Fredag: Veckans grej

Trevlig helg!!

Tesan, Camilla och Matilda

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.