3:ans veckobrev, v. 3

På engelskan i måndags lyssnade vi på och sjöng ”Teasing Mr Crocodile” (många kände igen den från förskolan, fast på svenska). Vi läste texten om Dino som hittade en karta och pratade kring innehållet på engelska. Glosorna till v 4 kommer från denna text.

På matten har vi fortsatt med subtraktion och hur man kan välja lämpliga huvudräkningsstrategier. Flera elever vill helst göra en uppställning för att räkna ut talet i fråga men det är också bra att veta hur man kan räkna ut en taluppgift genom huvudräkning, även om det är lite klurigt. Vi tränar vidare på detta så att allt fler känner sig säkrare på metoderna. Under den praktiska matten med åk2 idag spelade vi ”shoppa loss”, ett spel som tränar addition med termer inom talområdet 0–100.

Som bilduppgift denna vecka har vi gjort collage föreställande elevernas favoriträtter. Först tittade vi på några korta filmer kring collageteknik för att inspireras innan vi satte igång med uppgiften. Collagen återgav alltifrån pizza, hamburgare och pommes till sushi, nudlar och chicken nuggets. Så fina! Nästa vecka ska vi arbeta med collage på ett lite annorlunda sätt.

Vi har lärt oss om vikingatiden på SO:n, bland annat genom att titta på filmen ”Birka – vikingastaden och krigarkvinnan. Innan filmen gick vi igenom begrepp som plundring och arkeologi för att efter filmen prata om innehållet. Vikingarna hade en annorlunda bild av hur världen kom till vilket ”Odens rike” illustrerar i animerad form på urplay. Eleverna kände igen delar ur skapelseberättelsen från årskurs 2 under arbetet med nordisk mytologi. Vi har påbörjat en bilduppgift med koppling till vikingatiden som vi fortsätter med under nästa vecka. Hav har målats i gröna och blåa vattenfärger.

På svenskan tillsammans med 2:an har eleverna jobbat med läsförståelseuppgifter samt påbörjat planeringen av en egen berättelse. Berättelsen är styrd såtillvida att de kommer skriva om ett borttappat eller upphittat djur, i övrigt spånar de fritt. Planeringsmallen vi använder känner eleverna igen sedan förra terminen. För att bli säkrare på sin stavning skriver eleverna varje morgon tio ord i en mall (samma ord hela veckan) för att på fredagar ha diktamen på orden. Denna vecka har vi tränat ord som låter ng men kan stavas ng, gn eller nk (längta, signal, blänka etc.).

Under musiklektionen med Jannice fick eleverna lyssna på en musiksaga, ”The snowman”. Nästa vecka kommer eleverna arbeta vidare med sagan på olika vis.

Vecka 4

Mån: Tjej- och killgrupp med Sara (kurator på skolan) och Johan. Ledtråd till veckans grej: Sveriges ursprungsbefolkning

Tis:

Ons: Idrott

Tor: Idrott

Fre:

Önskar er en fin helg! /Maja