1:ans veckobrev v.3

Under veckan har vi arbetat vidare med subtraktion i matematiken. Många tycker fortfarande att det är lite klurigt men jag ser hur de utvecklas och upptäcker hur mycket de faktiskt kan. Vi har även arbetat med olika talfamiljer och om hur addition och subtraktion hör ihop.

Vi har pratat om ”lärandegropen” i samband med matematiken då det ibland kan kännas tungt och att man inte förstår men att vi hjälper dem att komma upp ur gropen med hjälp av till exempel olika räknemetoder. Så om ni hör dem säga att de varit nere i gropen i skolan så är det den här gropen de syftar på.

Förra veckan på musiken tittade de på en kort film som heter The Snowman. Filmen är utan tal och det är bara musiken som förstärker det som händer. Idag fick de reflektera över vilka instrument de kunde höra och vilka känslor de kände. De fick även rita en av karaktärerna och vilken miljö det utspelade sig i.

Idag hade vi engelska och då testade vi på att ha stationsarbete med olika uppgifter som handlade om de olika områdena vi arbetat med förra terminen. De fick uppgiften vid sitt bord och de skulle lösa den tillsammans. Det var bland annat domino, para ihop bild och ord, översätta ord till svenska.

På måndag kommer Sara, kurator, och vi ska arbeta med temat ”Känslor” tillsammans med henne. Detta kommer vi att göra på måndagar under några veckors tid.

Peter och Martin kommer på onsdag och ska starta upp arbetet till studien som vi är med i. Vi kommer att arbeta med hörförståelse, halva klassen kommer att lyssna på Ipad och andra halvan ska jag läsa för. Detta ska bli spännande 🙂

v.4

Måndag: Sara – känslokunskap