2:ans veckobrev v 3

Denna vecka har vi jobbat vidare med att kapitlet längd i matten som vi påbörjade innan jul. Vi har undersökt om man kan mäta med ett avrivet måttband och även jobbat med några läsuppgifter. Tillsammans med trean låtsades vi handla olika varor för att komma närmst en bestämd summa. Vi spelade också ett multiplikationsspel.

På SO:n har vi startat upp ett arbete med nordisk mytologi. I måndags fick vi höra berättelsen om hur vikingarna trodde världens skapades och hur de trodde världens såg ut. Eleverna har fått färglägga en bild som visar hur världen såg ut. Vi har också lärt oss fakta om gudarna Oden och Tor, samt hört berättelsen om hur Oden förlorade sitt öga.

På tekniken kommer vi under några veckor jobba med att programmera i appen Scratch JR. Denna vecka tränade vi på att få ett föremål att röra sig framåt i bilden. Några testade också att lägga till en pratbubbla.

På svenskan har vi under veckan tränat på läsförståelse genom att läsa olika texter och svara på frågor. Vi har också planerat för att skriva en berättelse om ett försvunnet eller upphittat djur och igår var det dags att börja skiva på sina berättelser.

På musiken tittade eleverna på en musiksaga om en snöman och de kommer arbeta vidare med den nästa vecka.

Under gårdagens idrott lekte eleverna Sol, vind och vatten och Gladiatorerna.

Måndag: Veckans grej – Sveriges ursprungsbefolkning

Tisdag:

Onsdag:

Torsdag: Idrott inne (ombyte och handduk). Ta med matteläxan.

Fredag: Läsläxa – kom ihåg boken och läskortet.

Ha en fin helg!

//Betty & Maria