3:ans veckobrev, v. 2

Denna vecka blev en kort skolvecka men en hel del har hunnits med ändå och det är så roligt att träffa alla elever igen. Vi inledde veckan med jullovsbingo och eleverna fick sedan skriva om sitt lov med hjälp av några stödfrågor.

På idrotten med Diös treor i onsdags värmde de upp med leken cowboys och vildhästar innan det var dags för skeppsbrott och på torsdagsidrotten stod kinesiska muren och tunneltagen på agendan. De elever som hade träslöjd förra terminen har nu syslöjd och vice versa.

På SO:n repeterade vi tillsammans vad vi lärt oss om järnåldern för att sedan rita hur järnåldersmänniskans kläder, hus och mat kunde se ut. Nästa vecka ska vi lära oss om vikingarna. Idag tittade vi på Lilla aktuellts årskrönika 2022 där vi svarade på quizfrågor om nyheter från året som gått.

På matten har vi arbetat med subtraktion med växling och tränat på att använda uppställning med växling av tiotal. På den praktiska matten med 2:an spelade vi bingo (Astrid knep förstaplatsen;) och sedan ett multiplikationsspel i lärpar som tränar 2:ans och 10:ans tabell. I svenskan har eleverna fått en ökad förståelse för hur en bioannons kan vara uppbyggd. De har också skrivit om sin favoritfilm.

Läsläxan samt en läxa i stavning och grammatik kommer även denna termin att vara från torsdag till torsdag. Glosorna är till måndagar. På fredagar har vi läxhjälp i skolan då eleverna får hjälp med glosträning och svenskaläxan. Därför är det bra om den röda mappen ligger i väskan på fredagar.

Nu på måndag kommer vi att ha en tjejgrupp där Sara (kurator) är med och arbetar värdegrundsinriktat. Johan har hand om killarna under detta pass.

Vecka 3

Mån: Tjej- och killgrupp. Ledtråd till veckans grej: MC

Tis:

Ons: Idrott

Tor: Idrott. Läsläxa + svenskaläxa. Röd mapp med till skolan.

Fre:

Ha en fin helg! /Maja