2:ans veckobrev v 2

Det är så roligt att träffa alla efter lovet och härligt att vara igång igen. Extra välkommen till Eileen som började i klassen i onsdags. Jag ser framemot vårterminen och att få se era barn fortsätta utvecklas och lära sig nya saker.

I onsdags gjorde vi först ett jullovsbingo där man skulle hitta någon som ex hade ätit pepparkakor, varit uppe sen eller läst en bok. När man hittade en kompis som hade gjort det man frågade efter skrev man kompisens namn i rutan. Vi gjorde också en liten skrivuppgift om lovet där de fick fundera kring vad de upplevt, utifrån sina sinnen.

Vi har bytt platser och eleverna fick tillsammans med sin nya axelkompis hitta på ett ”teamnamn” och rita en vimpel som passade till namnet. På den styrda SOL:en igår spelade vi ”med andra ord”.

Igår var första gången med syslöjd med Petra, något som många av eleverna längtat efter. På idrotten därefter lekte eleverna tunneltagen och kinesiska muren.

På svenskan med 3:an jobbade vi igår med att sökläsa och hitta information i en bioannons. Det blir ett litet annorlunda sätt att läsa och ibland var det lite klurigt att förstå vad som efterfrågas. Vi hann också med att skriva en liten text om en film man sett.

Idag jobbade vi också med 3:an på matten och då körde vi först bingo och sen ett spel där vi tränade 2:an och 10:ans multiplikationstabell.

Vi har börjat terminen med att lyssna på olika sagor/böcker från Sveriges radio när vi äter frukt. Under veckan har vi hört David Sundin läsa boken ”gropen” och Nassim al Fakir läste ”Björnen och pianot”. Olika ljudeffekter gör att berättelsen väcks till liv.

Vi kommer under en period träna på det som kallas öppna utsagor ex _ + 5 = 10 eller 4 + _ = 7 och igår fick eleverna en ny matteläxa som tränar detta. Vi kommer jobba med likhetstecknets betydelse och att det ska vara lika mycket på båda sidorna. I skolan kommer vi också prata om strategier och sätt att tänka för att lösa olika sorters öppna utsagor. Dessa tal är ganska kluriga för många och därför jobbar vi med tal inom ett lägre talområde. Sitt gärna med ditt barn när ni gör läxan, ifall barnet behöver lite extra stöttning.

Läsläxan kommer även nu vara från fredag till fredag. Fortsätt hjälpa era barn att få till en rutin för läsläxan. Tänk också på att eleverna skriver några rader om vad de läst i skolan på fredagarna. Det kan vara till hjälp för eleverna att ni pratar och sammanfattar lite kring det lästa.

Måndag: Veckans grej – MC

Tisdag:

Onsdag:

Torsdag: Idrott inne (ombyte och handduk). Ta med matteläxan.

Fredag: Läsläxa – kom ihåg boken och läskortet.

Ha en fin helg!

//Betty & Maria