F Klass V10

På tekniken byggde eleverna en bana för ett fordon som skulle smälla en ballong. De  arbetade tillsammans i små grupper och först bestämde de vilka material de ville använda. När banan var färdig och man hade provat att den fungerade för fordonet fick man prova den med ballongen. Om det misslyckades fick man tänka om och förändra. När banan var färdig, gruppen nöjd och uppdraget lyckats, filmade de sitt arbete med iPad och vi har tillsammans i klassen fått se deras film. Eleverna var väldigt kreativa i sitt tänk till att skapa, tänka om och förändra.

Vår triceratopsvän Dino hade hört att eleverna önskade få lära sig mer om just triceratopser. Dino tipsade oss om att titta på Dinolabbet och därefter har vi skrivit fakta på det blad som Dino skickade med till oss. Första fakta eleverna skulle lyssna efter var om den var en köttätare eller växtätare, andra faktan de lyssnade efter var hur den försvarade sig och nästa vecka ska de få fortsätta med en tredje fakta.

Som fredagspyssel har eleverna skapat fiskar.

V.11

Veckans bokstav Yy

Tisdag: Idrott

Onsdag: Ta med sak på y. Hittar man inget går det bra med ett skrivet ord.

Torsdag: Veckans grej-Ledtråt, Iskall jätte.

Trevlig helg! Maria

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.