1:ans veckobrev v:10

Efter en veckas lov och en veckas frånvaro pga. förkylning så är jag äntligen på plast igen. Så roligt att få träffa mina fina elever igen.

Denna vecka har vi gjort färdigt vårt arbete i No:n om stannfåglar. Eleverna fick som avslut läsa en text tillsammans och sedan svara på lite frågor om fåglarna. Detta gjorde de två och två och turades om att både läsa och skriva. Nästa vecka är det dags för teknik.

I onsdags började vi med att prata om hur man skriver berättande texter. Vi tittade på ett avsnitt ur Sagomattan och lärde oss hur man kan bygga upp en berättande text med huvudperson, plats, problem, hjälpare, lösning och avslut. Vi började sedan med att skriva en berättelse tillsammans. Vi enades om att huvudpersonen var en familj med en fransk bulldogg. De bodde på ett berg i Liatorp. Problemet var att berget visade sig vara en vulkan. Hjälparen var en robot som kom flygande i ett rymdskepp. Lösningen var robotens hjälpande hand och rikedom. Sedan utvecklade vi stödmeningarna till en berättelse. På måndag ska vi rita till berättelsen och sätta ihop den till en bok.

På veckans mattepass har vi jobbat med att subtrahera ental och tiotal. Vi har använt oss utav tiobasmaterial som stöd vid uträkningen, men flera utav eleverna kan nu räkna utan hjälp utav tiobasmaterialet, viktigast är att de subtrahera entalen först och sedan tiotalen.

Svaret på veckans grej var pollen. Vi fick bl.a. lära oss ordet hösnuva, att det finns medicin mot allergin, man kan bli trött och arg utav allergin.

I tisdags på idrottslektionen hade vi hopp och dunsleken och redskapsbana. På redskapsbanan tränade eleverna sin balans, de klättrade, ålade, tränade armstyrka och sprang. Eleverna kämpade som vanligt jättebra!!

På fredag ska vi titta och lyssna på en digital föreställning från Smålandsoperan. Efter operan blir det workshop om det vi sett och hört.

V:11

Måndag:

Tisdag: Idrott

Onsdag:

Torsdag: Läsläxa

Fredag: Veckans grej, ledtråd Gotländsk grotta. Föreställning utav Smålands operan.

Ha en fin helg!!

// Tesan

Det här inlägget postades i 1:an. Bokmärk permalänken.