3:ans veckobrev, v. 23

I onsdags stannade eleverna kvar i Diö efter slöjden och idrotten för att umgås med Diös treor. Eleverna gick en tipspromenad tillsammans i Diös fina bokskog. Grupperna blandades så att barnen skulle lära känna varandra lite bättre över klassgränserna. Efter den gemensamma lunchen lekte vi ”Sten-sax-påse-ormen” (be gärna era barn berätta hur leken går till) och en lek med rockringar. Vi avslutade uppe i 3:ans klassrum där eleverna fick rita nya namnskyltar till årskurs fyra.

På idrotten med Sofie i onsdags hade eleverna 5-kamp. De prickade ärtpåsar i stege, hade kubbkastning, bean-bag-kast, prickade rockringar på koner och körde ”tvål-fjutt” 😊 På torsdagsidrotten med Tesan lekte de ”Varva laget” och de som ville fick sedan svalka sig i vattenspridaren vilket var mycket uppskattat.

I matten den här veckan har vi gått igenom olika uppgifter från de nationella proven tillsammans för att repetera och befästa strategier för att lösa uppgifterna.

I dag tittade vi på Lilla aktuellt och på svenskan skrev eleverna läsårets sista utvärdering av veckan i deras tankeböcker. Vi har förberett laguppställningar inför utedagen på tisdag då 3:an kommer utmana fröknarna i några olika stafetter och i fotboll efter lunchen.

På måndag vid 12-tiden kommer Diös elever till oss i Liatorp och hälsar på. Vi kommer gå en tipsrunda på engelska, spela ett vänskapsspel och ha utelek tillsammans. Det ser vi fram emot.

Under nästa vecka tömmer vi bänkar, plockar ner elevernas alster från väggarna etc. så de behöver ha med sig en stor påse till skolan, senast torsdag.

Vecka 24

Mån: Diös 3: or hälsar på.

Tis: Utedag på Bokliden (se separat inlägg)

Ons: Idrott ute.

Klassfest hos fröken Maja kl. 14-18 (se separat inbjudan).

Packa gärna ner badkläder också i gympapåsen denna dag så finns det möjlighet att ha lite vattenlek i min trädgård.

Tor: Ingen idrott

Fre: Skolavslutning

Önskar er en härlig helg i solskenet! /Maja