3:ans veckobrev, v. 22

Sommarlovet närmar sig med stormsteg och vi har daglig nedräkning på tavlan. Än har vi dock lektioner som vanligt även om det händer att vi flyttar ut lärandet när vädret tillåter. I måndags hade vi utomhusmatematik med fyra olika stationer som eleverna arbetade med parvis inom områdena mätning, geometri, klockan och bråktal. Vi har också lärt oss om vinklar. Idag på den praktiska matten med åk2 spelade vi ”Närmst 100”.

Veckans grej var lego och vi lärde oss bl.a. att lego kommer från danskans leg godt (lek bra) och att det från början inte fanns några modeller med instruktioner eller särskilda bitar mer än rektanglar och fyrkanter.

På engelskan pratade vi om olika klädesplagg och sjöng sången ”What are you wearing?”.

I tisdags träffade vi Diös treor. Eleverna visade oss runt på skolgården och sedan hade vi gemensam rast för att därefter äta lunch tillsammans. Vi fick också träffa de blivande lärarna Adam, Johan och Ina i det klassrum som kommer tillhöra era barn. Lärarna fick svara på ett antal frågor som vi förberett och sedan skrev eleverna några rader om sig själva innan vi bussades tillbaka till Liatorp.

På SO:n har vi tittat på ett utbildningsklipp och spelat ett Kahoot om varför nationaldagen firas. Vi har också jobbat kring en serie/utbildningsfilm som heter ”Medveten konsument” om sociala medier och vikten av att skapa en schysst miljö på nätet. Eleverna hade mycket kloka tankar när vi pratade om innehållet och de delade med sig av egna erfarenheter från olika plattformar som de befinner sig i.

Bilduppgiften blev en favorit i repris från årskurs 2 då vi gjorde självporträtt med solglasögon. Eleverna ritade bilder i glasögonen på saker de tycker om och/eller intressen de har. Eleverna fick sedan berätta för sina klasskompisar om vad de tecknat i glasögonen 😊

Idag kom rektor Lena på besök till klassen tillsammans med två elever från årskurs fyra från Diö skola som tidigare gått i Liatorp. De berättade om hur det är att gå i Diö och klassen ställde frågor till dem som de funderar på inför skolbytet till hösten.

Vecka 23

Mån: Lovdag

Tis: Röd dag

Ons: Idrott ute. Vi stannar kvar i Diö för lunch och spenderar eftermiddagen med Diös treor (tillbaka i Liatorp innan skolan slutar).

Tor: Idrott ute. Läsläxa (ta med bok + läslogg).

Fre:

Önskar er en fin helg! /Maja