3:ans veckobrev, v. 19

I svenskan har vi under veckan jobbat med ordklasser på olika vis. Vi har spelat tärningsspel med verb, substantiv och adjektiv och spelat memory där bild och text (adjektiv) skulle paras ihop. Eleverna har också läst och lyssnat på sagan ”Flöjtspelaren i Hameln” och jobbat med läsförståelse kring textinnehållet.

I NO gjorde vi ett experiment då vi satte vitsippor i vatten som vi färgade med karamellfärg. Eleverna fick gissa vad som skulle hända med blommorna och vi gick igenom hur en labbrapport kan se ut. Först fick de fundera på vad de trodde skulle hända genom att formulera en hypotes för att nästa dag, när blommorna stått i karamellfärgen ett dygn, se vad som hänt och skriva ner resultatet. Vi har också fortsatt jobba vidare med biet.

I matten har vi tränat på att uppskatta och mäta volym i liter och ml. På den praktiska matten med åk2 idag spelade vi klockdomino och klockmemory för att träna och befästa den analoga klockan.

Bildlektionen denna vecka gick i symmetrins tecken. Eleverna fick varsin bild på en halv blomma som de skulle måla den andra halvan av. De blev verkligen fina!

Veckans grej var regalskeppet Vasa. Vi lärde oss en hel del intressant fakta om Vasa, bland annat att skeppet utsmyckades med hundratals vackra skulpturer och att det låg under vattenytan i 333 år innan det bärgades.

På idrotten tillsammans med Diös treor lektes det ”Under hökens vingar” och ”Varva laget” ute i det fina vädret. Nedan ser ni några fina slöjdalster från i onsdags.

Elevernas bidrag till bildtävlingen under South Swedish Rally är nu inlämnade. Alla bilder kommer att sättas upp runt Esplanaden i Älmhult den 18 maj. Kom gärna dit och titta!

Vecka 20

Mån: Ledtråd veckans grej: Havets enhörning

Tis: Liatorpsruset (kom ombytt till skolan och medtag gärna en liten fika).

Ons: Idrott

Tor: Röd dag

Fre: Lovdag

Vecka 21

Tis 23/5 Trivselkväll 17:30

Ons 24/5 Utflykt till Stensjöäng (projekt Skapande Skola). Vi får lunch på stället men eleverna får gärna ta med frukt och/eller liten fika samt extra dryck.

Önskar er en fin helg! /Maja