F-klassens veckobrev v: 19

I onsdags när de ”nya” F-klassarna var här och hälsade på, så fick de ”gamla” F-klassarna träffa sin nya fröken Maja. De lekte olika lekar tillsammans och var jättenöjda över sin förmiddag.

På ett av svenska passen denna vecka så har vi koncentrerat oss på bokstaven Qq, hur den låter och formas. Vi har också målat ett målarblad med bokstaven. Vi har också hunnit med att skriva ord på bokstäverna T, S, F, A, L, H, R, A, G, E, M. Vi satte på musik, när musiken tystnade så fick eleverna leta upp en whiteboard och skriva ord på just den bokstaven som stod på den whiteboarden. Eleverna är jätteduktiga på att både komma på ord, läsa vad andra har skrivit och skriva egna ord.

På  veckans No-pass har vi varit på Bokliden och gått ett vårbingo där eleverna kulle leta upp olika vårtecken och sedan kryssa över dem på sin bingobricka. Eleverna är jätteintresserade av naturen och de kommer ihåg de olika blommorna vi lärt oss. Vi jobbade två och två så fick vi  träna lite på att samarbeta också. Innan vi gick tillbaka till skolan så hann vi leka lite på lekplatsen och multiarenan.

I går fick eleverna ta med sig sina Ipads ut och fota ett vårtecken som de tyckte om. När vi kom in skulle de välja foto och skriva något till bilden som de hade tagit. Vi tränade på att skriva hela meningar, mellanrum mellan orden och att avsluta meningen med en punkt. Flera utav eleverna gör detta utan att bli påminda om det. Toppenbra!!

På veckans mattepass har vi fortsatt att jobba med ”lilla plus”. Vi har gjort leken ”gömma bönor”, eleverna får 8 bönor visar t.ex. 5 bönor för kompisen och kompisen svara hur många som är gömda. Flera utav eleverna är jättesnabba på att svara rätt. Vi har också spelat ett mattespel där eleverna har svarat på vad summan blir av olika tal. Vi fortsätter med det även nästa vecka.

Veckans idrottspass har innehållit redskapsbana och tunneltagen. Vi kämpade som vanligt på jättebra!!

På veckans bildpass har eleverna fått prova på olika trycktekniker. De har tryckte med toarulle, pensel och tummen.

På veckans sol-pass har eleverna fått göra fjärilar, lekt blinkleken och målat gaming bilder.

Nästa vecka är det ingen vanlig idrott på tisdag, vi ska springa Liatorpsruset, se separat inlägg.

V: 20

Måndag:

Tisdag: Liatorpsruset.

Onsdag:

Torsdag: Ledigt

Fredag: Ledigt

Trevlig helg!

Tesan, Matilda och Camilla

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.