Fritids v18

Tiden går fort nu på våren och vi är redan inne i ny månad och nytt tema, som nu är natur.

Vi började med att måla på stenar. Eleverna fick själva gå ut och välja stenar, och några valde att limma ihop 2 innan de målade. Det blev lite troll, regnbågar och hundar. De tyckte det var roligt att man kunde måla vad man ville på dem.
Ur läroplan: Främja elevernas fantasi och utmana genom att omsätta sina idéer i handling.

Några få ville vara med och göra mandala ute av naturmaterial. De blev jättefina, även om det var lite svårt när det blåste.
Ur läroplan: Ge eleverna förutsättningar att skapa i olika material.

Igår valde en elev i 3an att hålla i en aktivitet. De skapade en bläckfisk av kartong och toarullar, som de målade och dekorerade med paljetter och annat fint.

Barnen hade önskat att få plantera när de lämnade in sina förslag på nya temat, så det kunde man göra idag. 5 elever valde att plantera solrosor och tomat.
Ur läroplan: Ta utgångspunkt i elevernas önskemål.

På tisdag är det fritidshemmets dag, då är alla fritidsbarn välkomna att vara med fram till 15:30, även om man är ledig eller slutar tidigare än så.

Trevlig helg, önskar fritidspersonalen!