F-klassens veckobrev v: 18

Vi började veckan med att ha idrott i gympasalen i Diö. Vi lekte evighetssvanstagen och indiansmyg. Eleverna börjar bli så duktiga på indiansmyg nu så vi fick räkna till 7 istället för 10.

I onsdags var de ”nya” F-klassarna och hälsade på oss. De ”gamla” F-klassarna fick visa runt de nya F-klassarna både inne och ute. Så roligt att se när de berättar och känner sig stolta över vår fina skola. Nästa vecka kommer de igen och då ska de gamla F-klassarna vara med Maja som de kommer ha som lärare i åk:1.

Svaret på veckans grej var pollen. Flera utav eleverna har pollenallergi och kände igen sig när vi pratade om vad som hände när man hade pollenallergi.

På veckans no-pass jobbade vi med vårblomman gullviva. Eleverna fick måla varsin gullviva och vara noga med att färgen överensstämde med den jag hade plockat i min trädgård.

På veckans mattepass har vi jobbat med lilla plus igen. Vi började med att gå igenom hur vi ska tänka med + tecknet och sedan fick eleverna förklara hur de tänker. Sedan fick de ett arbetsblad där de skulle måla samma summa i en viss färg. Vi har också hunnit med att leka 12 tagen, en lek där den som har blivit tagen ska räkna neråt från 12 tillsammans med en kompis.

I dag på bildpasset har eleverna fått måla med sockerlösning och vatten. Eleverna droppade vattenfärg på ett vitt papper som är penslat med sockerlösning. Alla teckningar blir olika och fantastiskt fina.

V: 19

Måndag:

Tisdag: Idrott

Onsdag: Träff med fröken Maja

Torsdag:

Fredag: Veckans grej ledtråd: osänkbart som sjönk.

Trevlig helg!!

Tesan, Matilda och Camilla

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.