3:ans veckobrev, v. 18

I matten den här veckan har vi lärt oss att omvandla mellan enheterna kilogram, hektogram och gram. Vi har tränat på att lösa textuppgifter som handlar om massa och att använda blockmodellen vid problemlösning. Idag  spelade vi ett klockbingo tillsammans med årskurs två.

I svenskan har vi läst ett reportage om Sam som är målvakt i ett innebandylag. Vi har läst olika insändare och pratat om vad en argumenterande text är för något. Eleverna har provat på att skriva egna insändare.

På SO:n arbetade vi med Ung företagsamhets material. Eleverna brainstormade kring hur ett aktivitetshus för ungdomar skulle kunna se ut, dit ungdomarna kunde gå efter skolan och hitta på saker. Grupperna skissade ner idéerna och redovisade sedan för varandra. Många bra och kreativa idéer lyftes!

På NO:n läste jag en saga i tre delar som handlade om Klöverhumlan, Småsovarbiet och Rosentapetserarbiet. Medan de lyssnade färglade eleverna de olika bina. Vi spelade sedan ett digitalt quiz i Kahoot med frågor om bin, vad de äter och hur de bor.

I onsdags på utomhusidrotten lektes det ”Alla ekorrar byter bo” medan riktiga ekorrar lekte i träden runtomkring 😊 På musiklektionen tränade eleverna sånger inför avslutningen och dansade klappleken ”Gummibjörnsdansen”.

Vi har påbörjat en ny högläsningsbok som heter ”Varning för gengångare”. Den verkar bra.

Det har blivit dags att redovisa försäljningen av majblommorna för de elever som sålt. Några av er har redan redovisat i appen och lämnat in väskan med osålda blommor till mig. Det går bra att redovisa fram till den 21maj. Meddela mig om ni stöter på svårigheter så får vi försöka lösa det tillsammans.

Så här redovisar du din försäljning – YouTube

Jag har idag skickat ut tiderna för utvecklingssamtalen. Ser fram emot att träffa er alla framöver!

Vecka 19

Mån: Ta med glosboken. Ledtråd veckans grej: Ostadigt skrytbygge

Tis:

Ons: Idrott

Tor: Idrott. Svenskaläxa + läsläxa (röd mapp med).

Fre:

Ha en fin helg! /Maja