2:ans veckobrev v 18

I onsdags hade vi en rolig dag när vi först hade genrep inför 2:orns kör och sedan konsert på kvällen. Barnen sjöng jättefint och det blev en superhärlig upplevelse. Tack för att ni kom och tittade!

På matten har vi jobbat vidare med pengar. Vi har räknat ihop mynt och sedlar och jämfört vem som har mest. Vi har också pratat om att växla ex en hundrakronorssedel är lika mycket som 2 femtiolappar eller 10 tiokronor. Vi har också jobbat med klockan och pratat både om analog och digital tid, framför allt om hel, halv, kvart i och kvart över. Tillsammans med treorna spelade vi ett klockbingo.

På svenskan jobbade vi med en ny dikt som heter Verkligheten. Vi fångade upp några tankar om vad som är verkligt för oss och vad som kan vara fantasi. Som avslutning skrev eleverna en egen dikt där sista ordet skulle vara början på nästa rad.

På NO:n utforskade vi begreppet tyngdpunkt. Vi jobbade med att hitta tyngdpunkten i olika föremål ex ett knäckebröd, en stav och en kniv eller pensel.

Måndag: Veckans grej – ostadigt skrytbygge

Tisdag:

Onsdag: Simundervisning – ta med handduk, badkläder och frukt.

Torsdag: Simundervisning – ta med handduk, badkläder och frukt. Ta med matteläxan.

Fredag: Läsläxa– kom ihåg boken och läskortet.

Ha en fin helg!

//Betty & Maria