1:ans veckobrev v.18

Ber om ursäkt för sent veckobrev, glömde tydligen att publicera det som jag skrev i fredags.

Veckorna som är kvar innan sommarlovet går nu i rasande fart. Det märks speciellt när det är lite helgdagar.

Det blir lite dåligt med bilder denna gång. När jag nämnde för några elever att jag glömt att ta bilder i veckan så säger en av dem: ”Du får skriva att du inte hunnit ta kort för att vi är så flitiga”. Det stämmer väldigt väl.

I matte har vi arbetat vidare med multiplikation där vi har pratat om grupper och rader. Vi har pratat om att multiplikation är upprepad addition och för att man ska kunna räkna med multiplikation så måste grupperna vara lika stora.

I onsdags var Liams lärare på besök och han passade på att hålla i en aktivitet. Eleverna fick testa på den kooperativa strukturen ”ping pong -prat”. Ämnet var årstiderna då eleverna fick repetera det som de lärt sig under året. Be gärna era barn berätta hur ”ping pong-prat” fungerar.

På idrotten lekte de evighetssvanstagen och indiansmyg.

Idag när vi hade engelska tittade vi på Pick a colour och denna vecka handlade de om olika sätt att ta sig fram på. Vi lärde oss ord som underground train, kickbike, bus och car. Vi kommer att fortsätta arbeta med transportmedel nästa vecka.

v.19

Mån: