F-klassens veckobrev v: 17

I onsdags var det Majas sista dag i vår klass. Hon flyttar tillbaks till Polen, vi önskar henne lycka till och vi kommer att sakna henne mycket.

Veckans bokstav har varit Q, X och Z. Detta var terminens sista bokstavsläxa, men vi kommer att jobba vidare med alla bokstäverna i alfabetet på lite olika vis resten utav terminen.

I tisdags höll Sanna i idrottslektionen. Hon hade gjort en motorikbana där eleverna fick träna sina grovmotoriska rörelser. Vi hann även leka plåstertagen.

Svaret på veckans grej var Zlatan vilket alla elever visste. Ledtråden till nästa veckas grej är: Atjoo och svaret börjar på bokstaven P.

På matten har vi jobbat vidare med hälften och dubbelt. Eleverna har blivit jätteduktiga på att förklara vad hälften och dubbelt är och flera utav dem kan reda ”dubblorna” ( 2+2, 3+3 osv.) utan att räkna. Vi har även befäst det vi har lärt oss i vår mattebok. Nästa vecka ska vi jobba med lilla plus igen på olika vis.

I går på No-passet fick eleverna välja på att plantera solroskärnor eller popcornkärnor. Innan de planterade så skulle de skriva och rita vad hur de gjorde och hur de trodde att plantan skulle se ut när den var färdigväxt.

I går på musiken med Jannice fortsatte vi att öva på skolavslutningssångerna och som avslut dansade vi en dans till låten Gummi bear. Svår men jätterolig!

I dag har vi haft bild och jobbar med ”kladdkritor”. Eleverna fick måla tjocka rader med kladdkritor på ett papper och sedan la de ett vitt papper ovanpå och ritade något med en blyertspenna. När de var färdig så lyfte de på pappret och vände på det. Så fina bilder det blev!!

V:18

Måndag: 1 maj lovdag

Tisdag: Idrott

Onsdag: ”Nya” F-klassare besöker oss

Torsdag:

Fredag: Veckans grej ledtråd: Atjoo!!

Trevlig helg!!

Tesan, Matilda och Camilla

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.