2:orns veckobrev v 17

Vi började veckan med att se musikalen Fia med knuff. Under tisdagen fångade vi upp några tankar från den – att vara tacksam för saker i livet och vad som gör livet värt att leva. Eleverna har samlat sina tankar i ett hjärta. På svenskan har vi också tränat läsförståelse genom att läsa en text och svara på frågor kring den.

På matematiken har vi nu jobbat klart med kapitlet om uppställning med både addition och subtraktion. Vi avslutade med att göra kunskapsloggen. Nästa kapitel kommer handla om pengar. Idag spelade vi ett nytt multiplikationsspel med 3:orna. Vi tränade också på att lösa olika lästal och att visa på mattespråk hur jag tänker.

Under veckans NO-lektion pratade vi vidare om tyngdkraft. Vi pratade om luftmotstånd och att luften kan bromsa ett föremål som faller. Utifrån de tankarna har eleverna gjort varsin fallskärm som vi testade idag.

När vi hade teknik lärde vi oss med om två enkla maskiner. Vi jobbade med kilen och skruven. För att testa kilen fick eleverna hamra ner en spik. Vi pratade också om likheter och skillnader mellan skruven och spiken. Eleverna fick också testa att skruva ner en skruv. Vi undersökte också om skruven är ett lutande plan, då fick vi superfina pennor med ett snurrigt mönster.

På engelskan jobbade vi med veckans dagar och vilken som är vår favoritdag.

Nästa vecka är det 2:ornas kör. Igår var Jennie och Ingela på skolan och övade med oss en sista gång. Eleverna är superbra på sångerna nu!

På onsdag nästa vecka kommer vi åka buss till LIVE-arena för ett genrep inför konserten på kvällen. För mer info om vad som händer på kvällen, läs gårdagens blogginlägg och informationsbladet ni fick igår. Har ni några andra frågor så hör gärna av er. Tack för att ni hjälper till att skjutsa era barn in till Älmhult.

Måndag: 1:a maj. Ingen skola.

Tisdag:

Onsdag: Ingen simning. 2:orns kör – Välkomna på konsert 18.00, samling 17.30.

Torsdag: Simundervisning – ta med handduk, badkläder och frukt. Ta med matteläxan.

Fredag: Läsläxa– kom ihåg boken och läskortet.

Ha en fin helg!

//Betty & Maria