3:ans veckobrev, v. 17

I måndags på engelskan sjöng vi sången ”What’s the matter” (melodi Broder Jakob med ny text) och läste om Dino som skadat sin svans och hamnat på sjukhus. Då det är röd dag nästa måndag blir glosorna från texten vi jobbat med till måndagen därpå.

Vi har besökt Stenbrohults kyrka och tittat på musikalen ”Fia med knuff”, en uppskattad musikal som avrundades med lite fika innan vi bussades tillbaka till skolan.

På SO:n jobbade vi med Ung Företagsamhets material ”Se möjligheterna”. Eleverna fick en utmaning i mindre grupper där de tillsammans brainstormade kring hur utmaningen i fråga kunde lösas. De funderade på målgrupp och vilket behov de skulle hjälpa till att tillgodose. Grupperna redovisade sedan sina förslag för klassen. Mycket bra jobbat av alla grupper!

I NO har vi lärt oss om några vårfåglar och spelat fågelbingo. Som bilduppgift ritade vi blåmesar och tränade på att följa instruktioner steg för steg. Så fina fåglarna blev! Eleverna har under veckan skrivit faktatexter om en valfri fågel.

Vi har läst och lyssnat på en berättande text, ”Den gamla herrgården” i svenskan och jobbat kring texten på olika vis.

På teknikpasset tittade vi på och arbetade med ett avsnitt ur ”Typiskt teknik” som handlade om kläder och vilken teknik som finns i våra kläder såsom blixtlås och knappar. Vi pratade om olika begrepp och vad de står för.

Nizar har varit med i klassen hela veckan och han har bidragit till en ovanligt stor tillströmning till fotbollsplanen under rasterna 😊

Vilka duktiga försäljare av majblommor vi har i klassen! Klassen satte upp ett säljmål som vi nått med råge. Nu kör vi ett sista ryck innan onsdag nästa vecka då försäljningen avslutas.

Vecka 18

Mån: Röd dag

Tis:

Ons: Idrott

Tor: Idrott. Svenskaläxa (ord att stava) + läsläxa (röd mapp med).

Fre:

Önskar er en fin helg! /Maja