1:ans veckobrev v.17

Vi började veckan med att åka till Stenbrohults kyrka för att se musikalen Fia med knuff. Den handlade om olikheter och att olikheter är bra. Vi tyckte alla att den var väldigt bra, kommentarer från eleverna var bland annat att de sjöng vackra sånger och att de var modiga som vågade sjunga för alla.

Igår började vi på ett nytt kapitel i matteboken som handlar om multiplikation och division, väldigt spännande tycker eleverna. Vi har tränat på vad en grupp är, vad lika stora grupper innebär och hur många det är i varje grupp. Flera har redan testat att skriva uttryck med multiplikation till uppgifterna vi gjort även om de inte behöver göra det ännu. Kul!

I tisdags höll Sanna i idrotten och de hade plåstertagen som uppvärmning. Sedan hade Sanna gjort en motorikbana där eleverna fick träna grundformerna så som hopp och åla.

På svenskan har vi pratat om berättelser, hur man kan börja en berättelse och att det måste hända nåt i mitten och sen att man gör ett avslut. Vi tittade sedan på en bild och skrev en början på en berättelse. Eleverna hade så mycket idéer att den kunde blivit hur lång som helst. De fick sedan börja skriva på en egen berättelse utifrån samma bild.

Idag på engelskan fick de tränar på att tala. De skulle träna fraserna Do you like…? och kunna svara med Yes, I do eller No, I don’t. De tyckte att det var lite nervöst men klarade detta mycket bra.

v.18

Mån: Lediga!