Fritids v16

Förra veckan startade vi med temat för april, vilket är rymden. Eleverna fick börja med att lämna förslag på mellanmålet vad de skulle vilja göra för aktiviteter under månaden.

Eleverna har bland annat önskat att få kolla på Tillbaka till Vintergatan, så vi har tittat på både det och faktafilm om rymden.
Ur läroplan: Inspirera till nya upptäckter.

Utöver det har det blivit en del skapande och lekar.

Ett pyssel där man kunde se månen från ena hållet och solen från andra.
Ur läroplan: Erbjuda skapande genom olika estetiska uttrycksformer.

Några påbörjade i veckan att göra egenpåhittade planeter i gips. De är tyvärr inte klara än eftersom det tar lite tid för det att torka, men i väntan skriver lite om sina planeter.
Ur läroplan: Olika material, redskap och tekniker för att skapa och uttrycka sig.

Idag erbjöd vi att man kunde göra en raket som går att skjuta iväg med hjälp av sugrör. Barnen valde själva att utveckla sin raket lite.
Ur läroplan: Erbjuda skapande genom utforskande och praktiskt arbetssätt.

Ett annat förslag från några elever var att leka Kom alla mina astronauter, som leken Kom alla mina kycklingar men med rymdentema. De tyckte det var roligt att göra leken på ett annat vis, och barnen som kommit med förslaget fick vara med och hjälpa till.
Ur läroplan: Låta barnen ha inflytande i verksamheten.

Igår satte vi upp en hinderbana som en del testade på. De ville även testa att sätta upp en egen efter en stund, och hade väldigt kul.
Ur läroplan: Ge eleverna möjlighet att uppleva rörelseglädje

Vid varje tema brukar vi försöka ha någon aktivitet som alla eleverna ska göra, och denna månaden blev det en tipsrunda om rymden. Vissa valde att gå själva, men de flesta gick och samarbetade i smågrupper. De gjorde ett bra jobb även om det var lite kluriga frågor, men de tyckte ändå att de lärde sig lite nya saker.
Ur läroplan: Ge möjligheter att samtala och ställa frågor kring olika ämnen.

Trevlig helg, hälsningar fritidspersonalen.