2:ans veckobrev v 16

I veckan har vi jobbat vidare med begreppen hög och låg friktion. Vi testade att åka i rutschkana på olika material. Filttyget hade till exempel mycket bättre glid än gummimattan. När vi kom in igen funderade vi kring när det är bra att ha låg friktion ex i pulkabacken och när det är bra med hög friktion ex bildäck och sandade vägar.

Vi har också introducerar begreppet tyngdkraft. Vi har tittat på ett avsnitt av NO-tv och därefter testade vi att släppa olika klot samtidigt till ex en basketboll och en glaskula eller innebandyboll och metallkula. Vi kunde, till vår förvåning, konstatera alla kloten landar samtidigt.

På svenskan har vi jobbat vidare med dikter. Igår läste vi två dikter som handlade om önskningar på olika sätt. Eleverna önskar sig till ex fotbollsskor, X-box, hundar och hästar, men även att resa nånstans och att få byta klassrum. När vi pratade om elevernas önskningar började vi också fundera på om saker är bättre för att de är dyrare. Den andra dikten vi jobbade med tidigare i veckan handlade om att låna ord. Så då jobbade vi med att styrka över ord i en sida från en bok. Orden som blev kvar blev en dikt.

I onsdags fick vi också ett bokprat av bibliotekarien. Vi fick massa nya böcker in i klassrummet som vi nu kan läsa på morgonen.

På matematiken har vi jobbat vidare med uppställning och att subtrahera. Vi tränar bland annat på att växla från hundratal till tiotal.  Med treorna spelade vi ett multiplikationsspel.

När vi hade teknik lärde vi oss lite mer om hjulet och hur det utvecklats. Vi tittade på bilder för att se hur hjulet sett ut under olika tider. Därefter fick eleverna i uppdrag att bygga en egen bil. De fick använda olika material, men för att få hjulen att rulla skulle de sticka en grillpinne genom ett sugrör. Många ville också dekorera sin bil lite extra.

På måndag ska vi åka buss till Stenbrohults kyrka och titta på musikalen ”Fia med knuff”. Den handlar om att alla är olika, att det är okej att tycka olika och att vi ska respektera varandra.

Vecka 17

Måndag: Musikal – Fia med knuff

Tisdag:

Onsdag: Simundervisning – ta med handduk, badkläder och frukt

Torsdag: Simundervisning – ta med handduk, badkläder och frukt. Ta med matteläxan.

Fredag: Läsläxa– kom ihåg boken och läskortet.

Veckan 17 – 23

Eftersom det är några röda dagar och annat in planerat på en del onsdagar och torsdagar, skriver jag varje vecka vilka dagar det är simskola kommande vecka.

Ha en fin helg!

//Betty & Maria