3:ans veckobrev, v. 16

Denna vecka har vi avrundat de nationella proven i svenska och matte och de elever som varit frånvarande under något delprov har nu fått tillfälle att ta igen det. Jag har skickat ut lappar med förslag på tider för utvecklingssamtal idag. På samtalet kommer vi prata om hur det gått på de nationella proven men också hur det känns inför årskurs 4.

Veckans grej som vi har tillsammans med 2:an handlade om myran. Vi lärde oss bl.a. att det finns både soldatmyror och arbetsmyror i en stack och att de har olika uppgifter.

På engelskan läste vi och pratade kring texten ”Dino gets hurt” och ”Dial 112”. Vi lekte en lek, ”Doctor doctor, my… hurts” där eleverna fick peka på en kroppsdel som gjorde ont och träna uttal på engelska. Glosorna till nästa vecka är tagna ur texten vi arbetat med i skolan.

I NO har vi arbetat med växter i närmiljön och eleverna har lärt sig fakta om några av Sveriges vår- och sommarblommor. För att se vad vi kom ihåg efter film, läsning och diskussion spelade vi ett kahoot tillsammans.

Båda idrottslektionerna hölls denna vecka av Sanna som läser till fritids- och idrottslärare. Det har spelats basketfia, lekts spegeltagen, duschtagen och körts hinderbana. Kul!

Musiklektionen hölls ute i det fina vårvädret där eleverna dansade ”jordgubbsdansen”. De tränade också på några låtar inför avslutningen.

Jag skickade ut ett informationsbrev häromdagen kring ett besök treorna ska göra i Stensjöäng. Datumet för denna dag blir onsdagen den 24 maj.

Nu på måndag kommer årskurs 1-3 besöka Stenbrohults kyrka för att titta på musikalen ”Fia med knuff” som sjungs av barnkörerna ”Unga röster” och ”Glädjesångarna”.

Nästa vecka har vi besök av Nizar som gör sin praktikperiod hos oss i 3:an under en vecka. Det ser vi fram emot! 😊

Mån: Musikalen ”Fia med knuff” i Stenbrohults kyrka. Ta med glosbok.

Tis:

Ons: Idrott

Tor: Idrott. Läsläxa + svenskaläxa (ord att stava)

Fre:

Ha en skön helg! /Maja