F.klassens veckobrev v: 16

Stort TACK för bra utvecklingssamtal tillsammans med era barn. Det är helt otroligt vad mycket de har lärt sig på knappt ett läsår.

I måndags hade vi Stopp min kropp med vår kurator Sara. Vi pratade om de olika känslorna glad, arg, ledsen, nöjd, rädd, förvånad, oro, nyfiken och avsky. Vi kom överens om att man kan ha flera olika känslor samtidigt. Sara kommer till oss på måndag igen.

Vi i klassen har fått fågelholkar utav Naturskyddsföreningen Linné och i tisdags var det dags att sätta upp dem. Vi började med att titta på en film om fågelholkar och även på en liten filmsnutt om hur det kan se ut i en fågelholk när en talgoxe har flyttat in och fått fågelungar. Vi bestämde oss att vi skulle sätta upp holkarna i skogen utanför skolans staket. Där hittade vi två fina platser att hänga holkarna på. Nu är det bara att vänta och se om vi får några hyresgäster.

På No-passet i går plockade vi vitsippor och lärde oss delarna kronblad, pistill ståndare, stjälk och blad. Vi gjorde även lite större hängande vitsippor. Vi kommer att fortsätta att jobba med vårblommor nästa vecka.

Veckans bokstav har varit Yy och svaret på veckans grej var snömannen Yeti. Vi lärde oss bl.a. att Yeti har setts för 100 år sedan. Nästa veckas bokstäver är X, Z och Q. Vi tar de tre sista bokstäverna tillsammans för att vi kommer att jobba lite annorlunda med dem. Som läxa till torsdag kan eleverna ta med sig något där bokstäverna ingår eller börjar med tex. sax, pizza, xylofon. Ledtråden till veckans grej är: fotbollskung på Z.

I tisdags på idrottslektionen fortsatte vi att jobba med bollar. Eleverna fick lära sig leken basket-fia. En lek där eleverna ska kasta en basketboll i en korg och sedan flytta en spelpjäser som i ett fia-spel.

På matten har vi fortsatt att jobba med dubbelt och hälften på lite olika vis bl.a. med spel och att hoppa dubbelt och hälften på en tärning. Detta är fortfarande lite svårt så vi jobbar vidare med det nästa vecka.

På veckans musikpass med Jannice gjorde vi jordgubbsdansen och började att träna in skolavslutningssångerna.

V: 17

Måndag: Stopp min kropp

Tisdag: Idrott

Onsdag:

Torsdag: Läxa Z, X, Q

Fredag: Veckans grej ledtråd: Fotbollskung på Z

Trevlig helg!☀️

Tesan, Matilda och Camilla

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.