1:ans veckobrev v.16

Vi välkomnar Liam som går andra året på Barn-och fritidsprogrammet till oss. Han kommer att ha sin praktik här i 5 veckor, vilket vi är väldigt glada för.

Vi har pratat vårblommor med koppling till vårt tema om årstiderna. Jag visade bilder på 5 olika vårblommor och de kom på namnen på alla utom en. De fick sedan välja vilken blomma de vill måla av med pastellkritor. När de gjort denna bilduppgift fick de själva eller i par ta reda på fakta om sin blomma och skriva det i en fyrfältare. De ska sedan skriva en faktatext om sin blomma.

I onsdags var vi på Ikea Museum som en del i ett projekt som kommunen har som heter Skapande skola. Vi lyssnade på musik och fick associera känslor och färger till de olika låtarna. Vi fick ta på oss kläder i olika färger och försöka beskriva hur det känns att ha en viss färg på sig. Ute i museet fick vi åka tidsmaskin bak till 1800-talet och titta på en utställning som visade hur man bodde då. När vi sedan var i ateljén igen så fick eleverna måla egna kuddfodral. Dessa kommer att ställas ut på museet och sedan kommer vi att få tillbaka dem.

Idag på musiken hade de lektion utomhus. De sjöng och dansade till en sång som heter ”Jordgubbsdansen”. När de sedan kom in sjöng de ”Idas sommarvisa” och pratade om vad vissa svåra ord betydde.

På måndag kommer vi att åka till Stenbrohults kyrka och se en musikal som heter ”Fia med knuff”. Det är Älmhults och Stenbrohults barnkörer som uppträder.

v.17

Mån: Fia med knuff

Tis: idrott

Ons:

Tors: läsläxa

Fre: matteläxa

Ha en skön helg i solen!

Sofie, Johan och Jannice