3:ans veckobrev, v. 15

Det var så härligt att träffa eleverna igen efter påsklovet! Vi inledde veckan med leken ”Hitta någon som…” om lovet där alla skulle mingla runt i klassrummet och utifrån olika påståenden hitta klasskompisar som gjort diverse saker under ledigheten såsom ”ätit pizza”, ”klappat en katt” osv.

På SO:n jobbade vi med materialet ”Se möjligheterna” från Ung Företagsamhet. Eleverna har lärt sig om olika entreprenörer och vi har spelat ett entreprenörsquiz i mindre grupper där de fick välja kategori och svårighetsgrad för att sedan gissa entreprenören utifrån olika ledtrådar.

Värdegrundspasset denna vecka tog avstamp i berättelsen ”Gnissel i korridoren” där en elev får en kommentar precis innan lektionen börjar, om att hon är en härmapa. Vi samtalade i klassen kring berättelsen och gjorde sedan en aktivitet där eleverna fick träna på att tycka olika, lyssna på sina kompisar och stå för sin egen åsikt. De fick fundera ut ett djur som de skulle vilja vara och skriva/berätta vilken egenskap hos djuret som gjorde att de valt just det. Vi gjorde också en s.k. ”känsloloppa”.

Vi har gjort ett par nationella delprov under veckan, bland annat ett i svenska då eleverna skrev faktatexter utifrån ett antal stödord.

I matten har vi jobbat vidare med bråk. Eleverna har tränat på att addera bråk med gemensam nämnare. På den praktiska matten med 2:an idag spelade vi ”Bråkbingo” och ”Vilket är talet?”.

På musiken med Jannice tittade eleverna på en utbildningsfilm om hörselvård, hur vi kan skydda våra öron mot höga ljud och vad tinnitus är för något.

Hinderbana med coach stod på agendan på idrotten i onsdags. På torsdagsidrotten lektes det Vem tar, Sol, vind och vatten och Killerboll.

Veckan avslutades med ”Just Dance” 😊

Idag var sista dagen för inlämning av godkännande om majblommeförsäljning. Jag har skrivit ner en gruppkod i era barns kontaktböcker till de som ska sälja. Den behövs när ni registrerar ert barn i majblommans app.

Vecka 16

Mån: Ta med glosbok. Ledtråd veckans grej: ”Liten men stark”

Tis:

Ons: Idrott

Tor: Idrott. Svenskaläxa (ta med röd mapp).

Fre:

Önskar er en fin helg! /Maja