F-klassens veckobrev v: 15

Vilken rolig dag vi hade i går på Ikea museum. När vi kom till muséet så mötte Karin oss och hon visade in oss i muséet där vi fick sätta oss på golvet, blunda och sedan berätta vilken färg och känsla vi fick utav musiken. Eleverna fick känslan arg, rädd och glad och färgerna grön, blå och svart utav musiken. Efter det så fick vi klä på oss kläder i olika färger och sedan berätta hur vi kände oss i de olika färgerna. Någon gillade gul, grön eller rosa bäst och kände sig finast i de färgerna. Vi gick sedan till utställningen och fick lära oss varför färgen röd bara fanns på framsidan utav husen för drygt 200 år sedan. Som avslut på förmiddagen målade eleverna varsitt kuddfodral som kommer att visas på Älmhultsdagarna i maj. Det är så fantastiskt roligt att åka på utflykt med eleverna, de får så mycket beröm utav alla för sitt sätt att bemöta de som håller i aktiviteten och deras sätt att hjälpa varandra. Matilda och jag är stolta som tuppar när vi är iväg med klassen.

I tisdags på no-passet lärde vi oss blomman tussilago. Vi lärde oss hur vi skulle känna igen blomman och att bladet kom efter att blomman hade vissnat ner. Vi målade också en blomma med kladdkritor. Nästa vecka ska vi lära oss vitsippan och dess kännetecken.

Veckan innan lovet fick fick vi ett brev utav Bambu där hen ville att vi skulle lära oss lite fakta om pandan. Eleverna klurade ut att vi kunde titta i böcker som handlade om pandor och fick vi inte svar där så kunde vi kanske kolla upp det på nätet. Detta gjorde vi och lärde oss massa nya saker. I onsdags skrev vi in det vi hade lärt oss i en ”sexfältare” där de olika fälten var klassificering, utseende, boplats, föda, ungar och övrigt. Nästa vecka ska vi skriva en faktatext tillsammans.

På veckans mattepass har vi jobbat med begreppet hälften. Vi spelade ett spel där eleverna tränade på att dela upp talen till 10 på hälften. Några kan det helt och hållet i huvudet medan andra gärna tar hjälp utav räknematerial.

I dag på bilden så gjorde eleverna en vitsippeskog med björkstammar, så fina!

Nästa veckas bokstav är Yy och ledtråden till veckans grej är Iskall jätte.

Nästa vecka ska vi jobba med Stopp min kropp med vår kurator Sara. Läs gärna igen om infon i följande fil:   stopp-min-kropp_information–om-undervisning_brevmall (2)

V: 16

Måndag:

Tisdag: idrott

Onsdag:

Torsdag: Läxa Yy

Fredag: Veckans grej ledtråd: iskall jätte

Ha en fin helg!!

Tesan, Matilda och Camilla

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.