F-klassens veckobrev v:12

I tisdags åkte ett gäng glada F-klassare med 123-bussen till biblioteket i Älmhult. Spännande att åka linjetrafiken med andra människor som man inte känner och dessutom trycka på stoppknappen när man ska hoppa av. Vi visades runt på biblioteket och fick en bra guidning  om hur biblioteket fungerar och hur böckerna är sorterade. Vi fick också lyssna på när bibliotekarie Åsa läste en del ur boken blomstergrisen för oss. När vi var färdiga med det så fick vi träffa Carl von Linné som berättade lite om sitt liv. Vi fick även boken känn igen 25 träd och buskar utav Björn Bergenholtz. Vi kommer att jobba lite med den i skolan innan eleverna få ta hem den. En trevlig dag som en elev sa när vi kom tillbaka till skolan.

I onsdags var Bambu försvunnen på morgonen när vi kom in i klassrummet. Till slut hittade Tyko Bambu som hade gömt sig mellan en hylla och väggen. Där låg också ett brev där Bambu undrade vad efternamn betyder och han ville också att vi skulle klippa ut bokstäverna i våra efternamn ur tidningar. Vi skulle limma upp bokstäverna på ett vitt papper och sedan sätta upp efternamnen på väggen. Eleverna hade koll på vad ett efternamn var och de kunde sitt efternamn och de visste även sina familjemedlemmars efternamn. Toppenbra!! Nu ska vi träna på att kunna stava dem rätt också.

Veckans bokstav har varit Ff och vi har skrivit ord på f, fåret Fia har flyttat in i sagoskogen och vi har gjort fina fjärilar på bilden. Tyvärr hann ce inte bli riktigt färdiga så det sista får vi göra på måndag.Nästa veckas bokstav är c och ledtråden till veckans grej är: Blomsterkung.

I går på musiken har de tillsammans med Jannice tränat på noter och på att hålla takten när de spelade med trumpinnar. Så duktiga på att koncentrera sig och göra rätt takt till rätt not.

På veckans SoL-pass har eleverna bl.a. målat med fötterna. En rolig aktivitet som många uppskattade.

I dag har eleverna fått med sig en lapp om discot som föräldraföreningen ordnar och en litet häfte från biblioteket. Vill ni att era barn ska ha lånekort så får ni lämna in lappen till biblioteket i Liatorp, Eneryda eller Älmhult.

I dag kom en dramapedagog från skapande skola, de som visade föreställningen Skogen för oss förra veckan. Ha pratade med eleverna om föreställningen och gjorde lite roliga dramaövningar med oss. Alla elever gjorde sitt bästa i alla övningar. Så roligt att se.

Nästa vecka är det äntligen dags för idrott igen efter två veckors uppehåll pga andra aktiviteter.

V: 13

Måndag:

Tisdag: Idrott

Onsdag:

Torsdag: Läxa

Fredag: Påskpyssel, veckans grej

Trevlig helg!!

Tesan, Matilda och Camilla

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.