F-klassens veckobrev v: 7

Denna vecka har det hänt massa roliga saker i vår klass. I onsdags när vi kom på morgonen så stod det en stor gul kasse på golvet under mitt skrivbord. På kassen stod det AKTAS, vad är det som händer? Vem har ställt den där? Kan det hänga ihop med grenarna, löven och gruset som har varit i klassrummet innan? Vi har kanske fått svar på vår efterlysning?  Vi satte oss i en ring på golvet och öppnade kassen försiktigt. I kassen fanns det en korg och i korgen låg världens sötaste panda och ett brev. I brevet stod det att pandans föräldrar inte kunde ta hand om hen och om den kunde bo hos oss. Såklart gick vi ju med på det. Men vad heter pandan? Är det en flicka eller en pojke. Vi skrev först ett brev tillsammans där vi svarade att hen gärna fick bo i vårt klassrum och att vi ger hen lite förslag på namn. Eleverna fick skriva varsitt brev med ett namnförslag. Som vi la i ett kuvert i pandans korg. Och nu är det bara att vänta på svar…

I dag har vi äntligen haft vår 100 dagars fest. Eleverna har fått göra flera olika uppgifter i smågrupper, bland annat en 100-dagars krona, bygga och räkna 100 muggar, göra girlanger med 100 ringar. Vi har också hunnit med att äta 100 popcorn och fika på kakor som har visat talet 100. En fantastisk dag helt enkelt.

På matten har vi jobbat med tid och klockan hel timme. Vi gjorde även träningsklockor utav papperstallrikar som vi övade på. Vi kommer att jobba vidare med detta efter sportlovet.

Veckans bokstav har varit Hh som är ett klurigt bokstavsljud. Den låter mest som en utandning och bokstavsljudet går ofta ihop med vokalen som kommer efter. Vecka 9 är det Ää som är veckans bokstav och ledtråden till veckans grej är skogens konung.

I tisdags gjorde våra praktikanter Nora och Emilia ett alla hjärtans dags pyssel med oss och ettorna tillsammans. Hoppas att ni fick fina kort utav era barn.

I går såg vi en film om de fem vanligaste svenska stannfåglarna och sedan fick eleverna välja vilken fågel de ville göra. fåglarna blev jättefina och är upphängda i klassrummet om ni vill titta på dem.

Nästa vecka är det sportlov så vi ses igen vecka 9.

V:9

Tisdag: Idrott

Onsdag:

Torsdag: Läxa

Fredag: Veckans grej

Ha det fint!!

Tesan, Matilda och Camilla

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.