3:ans veckobrev, v. 5

Denna vecka har eleverna tränat på att stava ord med j-ljud som skrivs g, gj, hj, dj eller lj såsom genast, gjort, hjärna, snödjup och ljudlös. Vi har också lärt oss hur man använder talstreck när man skriver en dialog. Eleverna skrev på sina Ipads utifrån en bild och samtliga fick till bra dialoger.

I matten har vi tränat på att upptäcka mönster i 4:ans multiplikationstabell. Eleverna har fått med sig en matteläxa hem till nästa torsdag. Läxan består av ett vikblad med 4:ans multiplikationstabell. De har gjort A i skolan och ska träna 4 ggr hemma (B, C, D, E). På torsdag gör vi F tillsammans i skolan. På den praktiska matten med åk 2 idag tränade eleverna på att formulera skriftliga räknehändelser utifrån materialet ”Shoppa loss” som kompisen fick lösa. Vi pratade också om innebörden av bråk/del av en helhet och eleverna spelade ett spel som tränade detta.

Vi hade en härlig förmiddag i ishallen i tisdags med mycket skridskoåkning och god fika. På svenskapasset efter lunchen skrev vi en återberättande text om ishallsbesöket. Vi gick igenom tidsord och vikten av att variera dessa för att inte texten ska uppfattas som enformig och upprepande.

My och Alma var först ut att hålla i idrotten i torsdags. Det gick superbra och leken de planerat var ”glasstruten/flaskpost”.

På engelskan samtalade vi utifrån en bild, ”Find the way” och kopplade bilden till elevernas egna erfarenheter kring olika skyltar de stött på. Vi avslutade med leken ”Simon sais”.

Veckans grej denna vecka var ”Big Ben”. Efter faktagenomgången om denna stora slagklocka sammanfattade vi tillsammans vad vi lärt oss genom stödord på tavlan. Därefter tog skrivprocessen fart och eleverna formulerade egna meningar digitalt.

Elevernas collage är nu klara. Deras vikingabåtar i storm är också färdigställda. Mycket fina tycker jag! 😊

Mån: Ta med glosboken. Ledtråd, veckans grej: Jättelång rad med stenar

Tjej- och killgrupp (Sara och Johan)

Tis:

Ons: Idrott (ombyte + handduk)

Tor: Skridskoåkning. Ta med skridskor, hjälm + liten fika om man vill.

Läsläxa + svenskaläxa (röd mapp med till skolan). Matteläxa (4:ans tabell).

Fre:

Ha en fin helg! /Maja