1:ans veckobrev v.5

Vilka härliga raster eleverna fick idag när det äntligen kom snö igen!

I måndags pratade vi om orden höjd och längd på matten. Det som blir svårt är när vi helt plötsligt använder längdord när vi pratar om människans ”höjd”. Därför blandar de lätt ihop kort/lång med låg/hög. Vi har även mätt olika saker med hjälp av gem och jämfört vilken sak som är längst/kortast.

Vi arbetar med årstidsväxlingar i naturen under hela läsåret och nu är det dags att arbeta med vintern. Vi har tittat på en film och pratat om vad som händer i naturen på vintern. Aktiviteter vi gör på vintern och högtider som inträffar då. Det pratar vi lite kort om för att kunna koppla dessa saker till rätt årstid.

Vi har haft Peter och Martin här vid 2 tillfällen denna vecka och de kommer 3 gånger nästa vecka. Eleverna tycker det är väldigt roligt när de kommer till oss.

Vi har börjat läsa en ny bok på högläsningen som handlar om 2 barndrakar som flyttar in hos en familj om ska ta hand om dem.

v.6

Mån: Känslokunskap med Sara