2:ans veckobrev v 5

I tisdags hade vi en superhärlig stund med skridskoåkning. Alla kämpade så bra.

På svenskalektionen efteråt skrev vi om förmiddagen i . Vi tränade på att använda olika tidsord ex först, sen, därefter och till slut och att berätta lite mer.

Vi har också jobbat med dialog och pratat om talstreck samt samt olika ”sägverb” ex viska, ropa, gråta, fråga och tänka. Med hjälp av olika ord kan vi variera vår text och göra den mer spännande och intressant att läsa.

På SO:n parläste eleverna en text om samerna och svarade på frågor. Vi målade också den samiska flaggan. Vi hann också med att lyssna på en berättelse från den grekiska mytologin om guden Hades och om varför vi har olika årstider. Sen fick de också parläsa en text om grekisk mytologi och arbeta med frågor även kring den texten.

Vi har påbörjar ett nytt kapitel i matten som kommer handla om bråk. Vi har prata om att dela i lika stora bitar. Vi har delat i halvor och fjärdedelar och lärt oss hur man skriver det på mattespråk. Tillsammans med 3:orna idag spelade vi också ett bråkspel.

På engelskan tittade vi på filmen ”The very hungry caterpiller” och pratade om olika frukter.

Igår var Jennie och Ingela från kulturskolan och övade sångerna till 2:ornas kör med oss. Nästa vecka får ni hem lite mer info . ni har några frågor så hör av er.

Måndag: Veckans grej – lång rad med stenar.

Tisdag:

Onsdag:

Torsdag: Skridskor – kom ihåg skridskor, hjälm och liten fika för de som vill. Ta med matteläxan.

Fredag: Läsläxa – kom ihåg boken och läskortet.

Ha en fin helg!

//Betty & Maria